News
- 2025-07-08 09:00
- WP
Od 7 lat w naszej ofercie posiadamy progresywne sprężyny do przedniego zawieszenia firmy YSS. Przez ten czas wielu klientów mogło docenić ich wysoką jakość, szeroką ofertę do wielu modeli motocykli i przede wszystkim różnicę w działaniu swojego starego zawieszenia. Sprężyny YSS zebrały wiele pozytywnych opinii, odmieniając życie wielu kierowców. A skąd taka zmiana?
Sprężyny progresywne są bardzo ciekawą ofertą dla wszystkich użytkowników motocykli używanych w ruchu na drogach publicznych. Mimo to, nie brak w tym temacie sporów pomiędzy zwolennikami tego rozwiązania, a orędownikami sprężyn linearnych, w które w niemalże 99% przypadków wyposaża się fabrycznie motocykle. Stąd postanowiliśmy nieco bardziej przybliżyć Państwu ten temat, wskazując na wady i zalety stosowania sprężyn progresywnych.
Aby sprężyna miała charakterystykę progresywną musi być nawijana z różnym skokiem, co da się zauważyć na pierwszy rzut oka. Sprężyna może mieć też różną średnicę nawoju oraz różną średnicę samego drutu w danym miejscu. Czasem mogą występować różnice w hartowaniu pewnych stref sprężyn, ale tego już „na oko” nie da się dostrzec.
Podstawową zasadą działania sprężyny progresywnej jest to, że siła potrzebna do ugięcia sprężyny mocno rośnie wraz z jej kompresowaniem. Innymi słowy, im większy nacisk na sprężynę, tym większa jest jej siła sprężystości. Ma to kolosalne znaczenie dla pracy przedniego zawieszenia, gdyż dzięki takiej charakterystyce sprężyn, przejeżdżanie przez niewielkie nierówności jest miękko „wybierane”, ale w przypadku dużych nierówności sprężyny progresywne przeciwdziałają tzw. dobijaniu, czyli całkowitemu zamknięciu przedniego zawieszenia co jest niezwykle niebezpieczne dla kierowcy i pasażera. Dodatkowo, sprężyny progresywne są szczególnie polecane wszystkim tym, którzy używają motocykla w celach podróżniczych. Komfort jazdy z pasażerem i przy załadowanych kufrach jest nieporównywalny do jazdy z zastosowanymi sprężynami o liniowej charakterystyce.
Przeciwnicy sprężyn progresywnych mówią, że czasem przy niewielkim ugięciu są one zbyt miękkie i łatwo się je kompresuje np. podczas hamowania, a przy dobiciu zawieszenia sprężyna robi się zbyt twarda. Może to kwestia przyzwyczajenia do charakterystyki liniowej sprężyn oryginalnych i zmiany nastawienia kierowcy? Przecież właśnie taka jest idea sprężyny progresywnej: zapewnić miękkość i komfort, ale jednocześnie nie dopuścić do dobicia zawieszenia.
Sprężyny progresywne potrafią całkowicie odmienić charakter pracy zawieszenia. Ich duża popularność świadczy o tym, że są doceniane przez ogromne rzesze kierowców. Pamiętajmy też, że oryginalne sprężyny zamontowane w fabryce, po kilkunastu latach pracy zwyczajnie się zużywają, tracąc swoją sprężystość. Warto pamiętając jednak, aby czynność tą wykonał profesjonalny warsztat motocyklowy, który podczas wymiany będzie mógł równocześnie przeprowadzić szczegółową inspekcję pozostałych elementów zawieszenia, które ulegają zużyciu oraz poprawnie ustawić odpowiedni SAG.
Prosimy zwrócić uwagę że sprężyny progresywne YSS są w naszym systemie przyporządkowane do pojazdów, oraz że ten element w motocyklu, zgodnie z prawem Unii Europejskiej wymaga homologacji, by poruszać się po drogach publicznych. Jest to istotna informacja z punktu widzenia bezpieczeństwa kierowcy a także następstw prawnych i finansowych w przypadku, kiedy doszłoby do wypadku na drodze publicznej.
Oferta YSS obejmuje już ponad 255 modeli sprężyn progresywnych.
Szczegółowe informacje techniczne zamieszczone są w zakładce „Dane techniczne”.
Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.
Aby zapoznać się z pełną ofertą sprężyn progresywnych YSS- kliknij tutaj.