Tajemnice  NBR i jego zastosowanie


  • 2025-06-30 18:00
  • WP
 

W każdym pojeździe poruszającym się obecnie po drogach zastosowano najprzeróżniejsze materiały gumopochodne. Znajdziemy je w silniku, zawieszeniu, układzie przeniesienia napędu i wielu innych miejscach. Trzeba wiedzieć jak o nie dbać, aby spełniały przez lata swoją funkcję.

Najpowszechniej stosowany jest NBR (ang.: nitril butadien rubber), zwany czasem sztuczną gumą. Jest to syntetyczny kauczuk butadienowo-akrylonitrylowy, będący kopolimerem akrylonitrylu i butadienu. Jest odporny na tłuszcze i oleje, a po dodaniu specjalnych domieszek także na niektóre paliwa, płyny hydrauliczne, węglowodory alifatyczne i alkohole.

NBR dobrze „współpracuje” również z gazami takimi jak propan i butan. W średnich temperaturach jest także częściowo odporny na wodne roztwory soli, czy rozpuszczalniki polarne takie jak kwasy i zasady o małym stężeniu. Zakres temperaturowy stosowania NBR (w zależności od domieszek) jest bardzo szeroki: od -50°C do +105°C.

Jednak nie wszędzie można stosować gumę NBR, gdyż źle znosi płyny takie jak: oleje z zawartością silikonu, płyny hamulcowe bazujące na glikolu, trudnopalne ciecze hydrauliczne typu HFD, pracujące w wysokich temperaturach (ponad 60°C), węglowodory chlorowane (np. benzen), czy aromatyczne. Także estry i aceton mogą niszczyć strukturę NBR.

Najczęściej gumę NBR możemy znaleźć jako uszczelnienia łańcuchów napędowych O-ring, X-ring, RX-ring, XW-ring itd. Są szczególnie wrażliwe na działanie agresywnych (nieodpowiednich) środków chemicznych, które znacząco skracają ich żywotność, powodując w konsekwencji spadek żywotności całego układu napędowego. Choć na pierwszy rzut oka preparaty do czyszczenia łańcuchów napędowych wyglądają jak popularne rozpuszczalniki (odtłuszczacze), to jednak są to zupełnie inne produkty o różnym przeznaczeniu. Nawet jednokrotne zastosowanie niewłaściwego klasycznego odtłuszczacza do umycia łańcucha napędowego może uruchomić degradację uszczelnień, której nie da się już zatrzymać. Guma NBR wstępnie stwardnieje i zacznie się kruszyć. Uszczelnienie z dnia na dzień przestanie spełniać swoją funkcję, a woda bez przeszkód dostanie się do tulei łańcucha, gdzie powstaną pierwsze ogniska korozji. Nawet najwyższej jakości łańcuch napędowy zacznie się zużywać nawet 10-krotnie szybciej niż to miało miejsce wcześniej.

Dlatego rekomendujemy stosowanie wyłącznie wysokiej jakości preparatów do czyszczenia łańcuchów, takich jak np. JMC, który znajduje się w naszej ofercie od ponad 20 lat. Szybko parujący preparat bezacetonowy doskonale czyści łańcuchy z wszelkiego brudu i złogów starego smaru pozostawiając uszczelnienia w nienaruszonym stanie. Łańcuchy należy systematycznie czyścić, aby nie dopuścić do uwięzienia wilgoci pod „starym” smarem. Pokrywanie łańcucha kolejną warstwą smaru, gdy pod nią jest brudna, poprzednia warstwa wydaje się nie mieć zupełnie sensu.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.

Numer katalogowy produktu: 714.02.38, cena: 33,27

Aby dowiedzieć się więcej o preparacie JMC do czyszczenia łańcuchów - kliknij tutaj.